Badischer Wein von der Sonne verwöhnt...

Idag har jag varit på en fabrik där man gör vin. Jag hade tänkt mig en lite mysig korsvirkesstuga med vinplantor där en liten söt bonde välkomnade oss med öppna armar...

... men det var som sagt en stor fabrik med jättelika tankar som tillsammans rymde 120 miljoner liter vin. Vi fick se en film om hela Badischer Wein-företaget, och det mina vänner, det var nog det klyschigaste jag någonsin sett. En sång som hette som rubriken till detta inlägg, som betyder ungefär "badiskt vin, beroende av solen" var ledmotiv och alla människor i filmen strålade av lycka - hela tiden, även de som släpade tunga tunnor med vindruvor och de som vistades i rumme med tankarna där det stinker.

När vi kom fick vi vars ett glas sekt och blev därefter serverade tre glas till, då vi lärde oss att studera färgen på drycken, samt dess kolsyrebubblor som steg till ytan likt små pärlor. Efter ett tag blev hela klassen väldigt fnissig. Kul var det!

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0