Vi är vackra

Hamnade på Blondinbellas blogg idag, där jag fastnade för ett inlägg där hon lagt upp en fin bild på sig själv och skrivit: "Jag är sjukt vacker". Jag kunde inte låta bli att kolla på de kommentarer hon fått på detta inlägg, och det såg ut precis som jag trott. Mer än hälften av de hundrasextio som kommenterat var tjejer som skrev meningar i stil med "du är inte så sjukt vacker, du är vanligt söt bara, inget mer" eller "var tog ödmjukheten vägen, man ska inte ha så bra självförtroende" eller "du är inte vacker, du är ful, du har dålig självkänsla, därför måste du bevisa för alla hur vacker du tror att du är".

Okej. Ta ett djupt andetag nu. Såja. Jag blir så sjukt irriterad på sådant här. För samtidigt som vi hela tiden uppmanas att tycka om oss själva - i TV-program, på föreläsningar, i tidningar eller av nära och kära - samtidigt väljer vi att trycka ner andra.  Tycker Blondinbella att hon är vacker är det ju hennes ensak, det är ju inget som gör mig fulare och mindre värd på något sätt.

Vi behöver lära oss mer om självförtroende och självkänsla. För det är där det ligger. Brist på det är anledningen till att tjejer tittar i skolkatalogen och bedömer andra tjejers utseenden för att om möjligt hitta något fel. Sminkar man inte sig för mycket, är det längden det är fel på. Eller brösten. Eller finnarna. Ja, ni fattar grejen. Tänk om alla kunde lägga upp en bild på sig själva på nätet och skriva  "Jag är vacker" under, utan att mötas av kommentarer som "Nej, det är du inte alls."

Tror ni det skulle funkat? Kom igen! Klart det skulle gå!


Vi är vackra.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0