Framme i Freiburg

Varning för långt inlägg!

hej alla där hemma! Hoppas allt är bra med er!

Själv är jag nu på plats och installerad i Freiburg. Kursen har börjat och vi är i full gång med att läsa Realia, dvs tysk historia, tysk geografi, det tyska samhället - ja, ni fattar. Människorna här är jättetrevliga!

Resan började med att jag och mamma tog nattåget tfrån Köpenhamn till Freiburg. Mycket trångt var det och med all vår, (min) packning tog det ett tag för oss att komma på plats. Vi fick en egen liten mini-hytt på ungefär två kvadratmeter (skojar inte) men det var trots det mycket mysigt att åka nattåg. Fick två kompisar i restaurangen, Dennis och en gammal engelsman, vilka hjälpte till att fördriva den 14timmars långa tågfärden något.

Vi anlände till Freiburg vid 9-10-tiden och gick då och checkade in stan. Mamma kollade gamla byggnader och katedraler, medans jag letade barer och diskotek, haha. Dagen därpå skulle vi hämta min nyckel till studentrummet, och fick då träffa mina trevliga klasskamrater för första gången (några hade jag träffat dagen innan). Vi blev uppdelade på två studenthem, Vauban och Händel, och på Händel sitter jag nu! Efter Ikeabesöket är här riktigt mysigt. Jag älskar mitt rum! Jag delar kök med tre tjejer, två från Tyskland och en från Amerika. Jättemysiga de också.

Vi var tvugna att visa upp att vi har råd att bo i Tyskland utan Tysklands hjälp och det gjorde jag och Sara igår. Det var en pers! Först fick vi fråga en tysk man var byggnaden låg men han visste inte. När vi vänt om ropade han efter oss "Vänta, menade ni Bergerbüro?" därefter andades han och vi trodde att han skulle ge oss värsta långa tyska vägbeskrivningen, men han lyfte bara på fingret och pekade in mot den dörr vi stod vid och sa "da". Så vi gick in. Letade efter de skyltar som visade vart vi skulle, och hittade en "Ausländer"-skylt. Aha, tänkte vi. Det är säkert rätt - men det visade sig när vi kom dit att det var för människor som sökte asyl. Det blev en himla kontrast när två, något förvirrade, blonda tjejer beblandade sig med folkmassan där inne.

Och igår hade vi "Bierabend" med två av lärarna och det var himla trevligt! När man är i Tyskland får man faktiskt passa på att ta sig en Bier. :-) 

Och om ni undrar varför jag uppdaterar så sent är det för att jag inte haft tillgång till internet förrän nu.  Man behövde tydligen kabel och det var en hel del meck med det. Men nu måste jag plugga och laga mat. Uppdaterar så mycket jag bara kan!

¨Ha det så bra i Sverige!

Kuss und umarmungen


Laddar upp fler bilder senare ikväll!

Kommentarer
Postat av: josse

haha jag har ocksa lart mig dricka ol :)

2008-09-05 @ 17:46:26
URL: http://josefinekingstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0