Hihi...

Vår tyskalärarinna är för söt. Vi sjöng som vanligt och övade uttal som vanligt. Idag "R". Hon visade en bild på hur "svenskarna" säger sitt rullnings-R, samt hur "skånskarna och tyskarna" sitt tungrots-R. Sedan sa hon till alla i rummet "Var glada att ni har rullande R, det är MYCKET finare och jag önskar jag kunde det". Alla smålog lite generat tills Malin pekade på mig och började gapskratta. "Njaaaa, alla har ju inte tungspets-R här inne..." sa hon. Sedan förklarade lärarinnan hur vi skulle uttala V som F i olika situationer och då sa hon: "I Hamburg säger man FIIIITTA-miner". Några började gapskratta, andra skruvade lite besvärat på sig själva, och hon märkte/visste inte vad hon sagt. Så söt är den lilla damen...

Imorgon är det Fredag!

Kommentarer
Postat av: clara

ooh tack så jätte mycket för tipsen <3

lägger till det på min "olika-förslag-till-prao-lista" X""D<3



puss

2008-09-26 @ 00:03:41
URL: http://clarasjogren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0